sk cz

Autodilypro - autodíly všech značek

Nákupní košík

0x   |   0,00 Kč

AIRBAGY (Bezpečnostní polštáře)

Blog > AIRBAGY (Bezpečnostní polštáře)

15.02.2017

 AIRBAGY (Bezpečnostní polštáře)

Experimenty s použitím bezpečnostních polštářů se začaly již před více než třiceti lety, ale k jejich hromadnému používání dochází až v posledních letech,
po vyřešení spolehlivosti jejich funkce. Bezpečnostní polštář umístěn v náboji volantu je zhotoven z tenké neprodyšné tkaniny a v pohotovostní poloze je
poskládán do vrstev. Pod ním je tlaková nádoba se stlačeným, zdraví neškodným inertním plynem (dusíkem) a pyropatróna, která stlačený plyn uvolňuje během
několika milisekund. Bezpečnostní polštář evropského typu mívá obvykle objem na místo řidiče 45 až 50 litrů, na místě spolujezdce kolem 90 litrů.
Bezpečnostní polštáře amerického typu jsou větší (typické "americké" automobily jsou prostornější), na místě řidiče mají objem 60 litrů a na místě spolujezdce
120 litrů.



Časový průběh nafouknutí polštáře před řidičem je takový:

0,000 sekundy - dochází k čelnímu nárazu vozidla,

0,015 sekundy- snímač s elektronickou řídicí soustavou uvádí systém bezpečnostních polštářů do činnosti,

0,020 sekundy - otevírá se kryt polštáře a polštář se začíná naplňovat plynem,

0,040 - 0,055 sekundy - polštář je nafouknutý,

0,085 sekundy - hlava řidiče dopadá měkce do polštáře a odráží se od něj zpět do sedadla,

0,150 sekundy - polštář vyfoukne a uvolní tělo.

Intervaly nafouknutí polštáře spolujezdce jsou s ohledem na jeho objem o něco déle. Nafouknutí polštáře v průběhu několika milisekund je často doprovázeno 
nepříjemnými zvukovými efekty. Pohyb krytu polštáře je vyřešen tak, že při nafouknutí polštáře nemůže dojít do styku s chráněnou osobou.
Bezpečnostní polštáře nesmějí být uvedeny do činnosti při zpomaleních blízkých maximálnímu brzdnému zpomalení. Hlídá to elektronický řídicí systém umístěný 
obvykle na příčném nosníku karoserie pod panelem přístrojové desky, který je spojen se snímačem registrujíci průběh nárazu vozidla. Je společný pro bezpečnostní
polštáře i předpínače bezpečnostních pásů a obě soustavy uvádí do činností Ve stejném časovém okamžiku. Okamžik uvedení do činnosti nastává při zpomaleních
odpovídajících čelnímu nárazu vozidla na pevnou stěnu rychlostí 25 až 30 km.h-1, v některých případech již při rychlostech nad 20 km.h'1. Pod touto hranicí
chrání posádku pouze bezpečnostní pásy. Abychom si fyzikální představili silové namáhání při těchto rychlostech, je třeba si uvědomit, že náraz rychlostí
20 km.h-1 odpovídá kolmému pádu vozidla z výšky 1,6 m. Ale nárazu rychlostí 30 km.h-1, protože pohybová energie roste se čtvercem rychlostí, odpovídá již pádu
z výšky 3,6 m.

Čelní bezpečnostní polštáře dobře chrání posádku při čelním nárazu, nemají však dostatečný účinek při bočním nebo šikmém nárazu. Proto se nejnovější systém 
čelních bezpečnostních polštářů doplňuje na komplexnější ochranu posádky malými bočními polštáři, které mají v nafouknutém stavu objem 12 až 15 litrů. Umísťují
se ve vnějších bočních částech opěradel předních sedadel, jakož i v bočních výplních dveří nebo i Ve střešní části vnitřku karoserie.


 
 

Přidat komentář

Komentáře (0)

Zatím žádné.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook