sk cz

Autodilypro - autodíly všech značek

Nákupní košík

0x   |   0,00 Kč

Brzdové potrubí a hadice

Blog > Brzdové potrubí a hadice

21.06.2020

Brzdové potrubí a vysokotlaké hadice naplněné brzdovou kapalinou spojují jednotlivé hydraulické komponenty, přičemž musí spolehlivě snášet velký hydraulický tlak.

Brzdové potrubí

Ocelové potrubí je na povrchu často potaženy polymerem, aby účinně odolávalo korozi způsobené povětrnostními vlivy a nečistotami na cestách. Potrubí mívá vnitřní jmenovitý průměr obvykle 2,5 mm, vnější pouze kolem 4,5 mm. Konce potrubí jsou upraveny jedním, případně dvojitým rozšířením, aby odpovídaly součástce na kterou dosedají. Mají matici s vnitřním nebo vnějším závitem, znovu podle súčiasky, s níž se spojují. Takové neohebné potrubí se používá tam, kde nedochází k vzáomnému pohybu konců potrubí například z jednoho konce automobilu na druhý podél tuhého dílu podlahy karosérie nebo přes stěnu mezi motorovými prostorem a prostorem na nohy řidiče, případně podél nápravnice. Brzdové potrubí musí upevňovat svěrkami ke karoserii v rozestupu ne větším než 0,5 mm. Brzdové potrubí se v žádném případě nesmí třít o karoserii nebo jinou pevnou část podvozku automobilu. Ohnutí na potrubí musí být s co největším poloměrem, podle možností bez žádných svislých smyček nebo takových ohybů, které by mohly při odvzdušňování brzdového systému zadržovat vzduch. Je velmi složité, aby brzdové potrubí nebylo v blízkosti silného zdroje tepla, například výfukového potrubí. Tyto skutečnosti berou výrobci vozidel do úvahy, ale je důležité je dodržovat i při výměně či opravě potrubí. Místo kde se spojuje ocelové potrubí a ohebná hadice, je většinou pomocí konzoly připevněné ke karoserii.

Největším problémem je koroze potrubí. Může k ní docházet při normálním vystavení potrubí působení vnějších vlivů, ale může se značně urychlit i solí používanou v zimním období na posyp silnic. Značný podíl vody v brzdové kapalině zase spôosobuje koozie zevnitř potrubí. V důsledku toho bude stěna trubky napadena bodovou korozí, oslabí ji, až se při brzdění nakonec roztrhne. To se projeví náhlou ztrátou brzdového tlaku a obvykle i havárií vozidla. Proto jsou pravidelné prohlídky brzdového potrubí a hadic základní bezpečností podžiadavkou.

Brzdové hadice

Bubnové a kotoučové brtdy se montují na nápravy nebo úchyty za zavěšení nápravy nebo úchyty na zavěšení náprav, které se vzhledem k karoserii vozidla pohybují. Tento pohyb třeba plně kompenzovat použitím ohebných gumových hadic. Na běžný osobní automobil jsou zapotřebí nejméně čtyři hadice, jedna ke každé brzdě kola vozidla. V závislosti na inštálcie mohou existovat krátké brzdové trubky vedoucí od hadic k třmeny kotoučové brzdy. Ani ohebné hadice se nesmí odírat o karoserii nebo závěsy kol vozidla, ale musí být schopny kopírovat dráhu zavěšení od plného dorazu nazpět. Z těchto důvodů je důležité zajistit, aby se při výměně hadic použili pouze hadice doporučené na dané vozidlo. Při jejím výměně třeba vždy důkladně zkontrolovat novou hadici porovnáním se starou. Brzdové hadice musí snést vysoký tlak, proto se precizní vyrábějí z kvalitních materiálů a většinou mají vnitřní gumovou vrstvu obalenou dvěma spevnňujúcimi textilními vrstvami z umělého hedvábí a vonkjaším pláštěm opět z gumy. Některé hadice mají na jednom konci zvláštní ochrannou krycí trubku chránící ji před odíráním, jiné mají ovinutou spirálu z plastu, aby byla při náhodném dotyku, s jinými předměty spirála a ne hadice. Hadice mají po délce vyznačenou zřetelnou čáru na kontrolu správné montáže. Tato čára nesmí být od jedné koncovky po druhou koncovku zkroucená. Existuje několik druhů koncovek, na co je třeba dávat pozor. Koncovky jsou na gumovou hadici lisované. Ve výrobě se testuje pevnost lisovaného spijit i hadice tlaky podsatne překračujícími maximálně tlaky vyvinuté v brzdovém systému. Hadice na vozidle se musí kontrolovat nejméně při každém servisním intervalu, nejlépe každých 6 měsíců, aby se v zárodku zjistilo jejich poškození, například odíráním, kamínky, znečištěným mazivem, nebo zda se na nich neobjevují známky praskání vlivem, stárnutí pryže. Pokud se rukou ohne hadice v blízkosti koncovek, ukáže se, zda došlo ke vzniku trhlinek.

Přidat komentář

Komentáře (183)

2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook