sk cz

Autodilypro - autodíly všech značek

Nákupní košík

0x   |   0,00 Kč

Karoserie

Blog > Karoserie

09.02.2017

Karoserie
Základní požadavky kladené na automobilovou karosérii jsou čtyři druhy požadavků

-funkce

-provoz

-výroba

-okolí

 

Cílem všech těchto předpisů je zajistit co největší provozní bezpečnost vozidel. Tyto základní požadavky na 
automobilovou karosérii můžeme shrnout do následujících bodů:  -ochrana posádky i nákladu před povětrnostními vlivy (uzavřená karoserie, plachta apod.)  -účelnosť tvaru a provedení vozu  -vnější Výbava - nositel prvků aktivní a pasivní bezpečnosti (světla, nárazníky apod.)  -tepelná pohoda uvnitř karoserie (větrání, topení, klimatizace)  -obmedzenie hluku, a to stejně vnitřního (z hlediska ochrany posádky), jakož i vnějšího na ochranu
osob mimo vozidlo  -obmedzenie vibrací  -správně tvarování sedadel a jejich prodyšnost  -dosažiteľnosť všech ovládacích prvků z místa řidiče (ergosféra)  -prehľadnosť všech kontrolních orgánů a zařízení  -bezpečná výhled z vozidla na všechny strany  -estetika interiéru  -usporiadanie a tvarové řešení přístrojů a ovládacích orgánů z hlediska možnosti poranění posádky  -zmenšenie následků nehody (tuhý skelet s deformovatelnou přední a zadní částí, zadržovací systémy,
bezpečnostní skla, bezpečnostní řízení, zabránění vypadnutí posádky po nárazu)  -aerodynamická stabilita  -malý odpor vzduchu  -vysoká životnost a spolehlivost (tuhost a pevnost, ochrana proti korozi)  -estetika vnějšího tvaru karoserie Zmíníme ty nejzákladnější typy karoserií silničních automobilů. Tudor - dvoudveřová, případně třídveřová uzavřená karoserie s pevnou neodnímatelnou střechou, určená pro nejméně
čtyři osoby, se dvěma řadami sedadel uspořádanými za sebou (nejčastěji pro 5 osob, z nichž vpředu sedí dvě osoby a vzadu tři).
Část střechy může být otvíratelná tzv. střešním oknem. Charakteristickým rysem Tudor jsou široké dveře a sklopná
opěradla předních sedadel, aby se dosáhlo dobrý přístup k zadním sedadlům. Zavazadlový prostor je přístupný buď přes víko,
nebo v případě třídveřové karoserie vyklopením třetích dveří na zadním čele.



Sedan - čtyřdveřová nebo pětidveřová karoserie, která má stejně jako tudor uzavřený a nerozdělený prostor pro cestující, 
pevnou neodnímatelnou střechu a dvě řady sedadel uspořádaných za sebou nejméně pro čtyři osoby. Podobně jako u Tudor
může být karosérja vybavena otevíratelným střešním oknem. Pro sedan je ve srovnání s Tudorem charakteristický lepší
přístup k zadním sedadlům.
 

Limuzína - čtyřdveřová nebo šestidveřová, zpravidla tříprostorová karoserie, s uzavřeným prostorem nejméně pro šest, 
ale nejvíce devět s cestující, s pevnou neodnímatelnou střechou, jejíž část se může otevírat. Sedadla jsou uspořádány
do dvou řad, ale za předním řadou sedadel bývají umístěny nouzové sklopná sedadla, orientované ve směru jízdy nebo
proti ní. Prostor pro cestující bývá od prostoru pro obsluhu obvykle rozdělen mezistěnou umístěnou za předním řadou sedadel.


Osobní kombi - zpravidla pětidveřová, vzácně třídveřová, dvouprostorová karoserie, se společným, nerozděleným prostorem 
pro cestující a přepravované zavazadel nebo jiný náklad. Obvykle je odvozena z karoserie typu sedan, oproti kterému má
často na zvětšení vnitřního prostoru prodlouženou zadní část. Určená je nejméně pro čtyři osoby, se sedadly ve dvou řadách.
Na zvětšení prostoru pro náklad má zadní řadu sedadel sklápěcí opěradla nebo jsou tato sedadla vyjímatelná. Zadní stěna je
téměř kolmá a otvíratelná obvykle pomocí nedělených nebo i dělených dveří. Rovná střecha bývá někdy vybavena
integrovanými podélnými střešními nosiči.




Hatchback - dvouprostorová karoserie typu tudor nebo sedan, se strmě se svažující zadní stěnou, vybavenou vyklápěcími
dveřmi, jejichž závěsy jsou uchyceny do rámu střechy. Oproti tří- prostorovým karoserie má často mírně zkrácenou zadní část.



Kupé - dvoudveřová uzavřená tříprostorová karoserie, ve srovnání se sedanem obvykle nižší, s plynule se dozadu svažující 
střechou, nad předními sedadly často vybavena střešním oknem. Vybavená je dvěma řadami sedadel, přičemž první řada je
určen pro dvě až tři osoby a druhou řadu sedadel má omezený prostor pro sedící osoby. Zavazadlový prostor má obvykle
ve srovnání s Tudorem nebo sedanem obvykle menší objem.



Kabriolet - dvoudveřová nebo čtyřdveřová tříprostorová karoserie s proměnlivou střechou, určená nejméně pro čtyři osoby 
na sedadlech ve dvou řadách za sebou. Čelní sklo uchycené v pevných bočních sloupcích nelze sklápět. Boční dveře nejsou
vybaveny rámem nebo jsou rámy společně se skly stahovací nebo odnímatelné. Střecha může být z poddajného materiálu,
stahovací a složená za poslední řadou sedadel nebo tuhá - odnímatelná nebo sklápěcí do zadního zavazadlového prostoru.
Oproti klasickým kabrioletem dřívějších let vyžadují současné bezpečnostní předpisy na ochranu posádky při převrácení
automobilu použití integrovaného ochranného oblouku za první řadou sedadel.


 
Roadster - dvoudveřová, tříprostorová karoserie s jednou řadou sedadel, určenápre dvě až tři osoby. Za předními sedadly mohou 
být umístěny pevné nouzové sedadla. Čelní sklo mezi pevnými bočními sloupky se podobně jako u kabrioletu nedá sklápět. Dveře
nemají pevný rám, dveřní a boční okna jsou odnímatelné. Stejně jako u kabrioletech, iv tomto případě se v současnosti používá
ochranný střešní oblouk. Jednoduchá plátěná střecha je poddajná, stahovací. Plátěná střecha může být nahrazena pevnou odnímatelnou,
obvykle plastovou střechou (hard-top).


Spider - tříprostorová sportovní karoserie s malou stavební výškou a otevřeným prostorem se sedadlem pro dvě osoby. Čelní sklo je pevné, 
za sedícími osobami je umístěn ochranný oblouk. Obvykle bez bočních dveří s nízkou boční stěnou na zlepšení přístupu k sedadlům. Prostor
pro zavazadla má obvykle minimální, nezbytný objem.




Konstrukce karoserie

Každá karoserie se skládá ze tří základních složek

-místa pro řidiče

-přepravního prostoru

-nosné struktury

Vzájemný vztah těchto tří složek je závislý na účelu vozidla, t. j. od druhu dopravy, pro který je vozidlo určeno. Podle toho hovoříme o osobních 
automobilech, autobusech a nákladních automobilech. Každý z nich se skládá z podvozku, hnací soustavy a karoserie. Dělí se: -podvozkové, -polonosné, -samonosné. Řešení vnitřního prostoru Při návrhu základní polohy předních sedadel je nejdůležitější optimální vyřešení "pracoviště" řidiče, při poloze zadních sedadel je důležité, aby
dávala dostatečný prostor na nohy a hlavy sedících osob. Poloha těla řidiče je jednoznačně definována vzájemným vztahem geometrie sedadla
a umístění základních ovládacích prvků vozidla, jako jsou pedály, volant a řadicí páka. Bezpečnost karoserie Aktivní bezpečnost - je komplexem opatření snižujících možnost vzniku dopravní nehody. Mezi ně řadíme zejména: -jízdní vlastnosti (stabilitu) motorového vozidla, -jeho reakce na rušivé vlivy při extrémních podmínkách, -jeho ovladatelnost, -reakce vozidla na chybu v ovládání, -jeho vhodnost zařazení do silničního provozu (výhled, osvětlení, větrání, komfort apod.):


 
Pasivní bezpečnost - opatření ke zmenšení následků dopravní nehod.

Patří k ní zejména:

-vhodný tvar vozidla (žádné ostré hrany, vyčnívající části a pod. - zohlednění nárazu do chodce),

-ochrana cestujících ve vlastním a cizím vozidle (deformační schopnost karoserie, zmenšení nárazových sil).


Aerodynamika karoserie

Aerodynamické vlastnosti karoserií jsou dány jejím základním tvarovým řešením a ovlivňují mnoho vlastnosti automobilu, a to zejména:

-ekonomický provoz

-požadavky z hlediska její vnější bezpečnosti

-pohodu ve vozidle

-řiditelnost

-vetrací soustavu


Materiály karoserie

 Na prvním místě stojí zatím dost dobře nezastupitelný ocelový plech, ze kterého se karoserie vyrábějí. Je tu hned několik důvodů:

-vysoká pevnost,

-lehká tvarovatelnost (tvárnost, tažnost),

-lehká svařitelnost a snadné spojování pomocí pájky,

-dostatočná životnost (při protikorozní úpravě) a dobrá lakovateľnosť,

-příznivá cena.


Další železné materiály, které se při stavbě karoserií používají, jsou:

-různé uzavřené a otevřené profily

-ťahané plné profily

-výkovky

-odliatky


Tyto všechny části potřebují údržbu, někdy dokonce výměnu. Ale u nás to není žádný problém. Většinu karosářských dílů máme v nabídce 
za nejlepší ceny. Pokud je na naší stránce nevíte najít, obraťte se na nás a my Vám rádi pomůžeme ať už pomocí telefonu na čísle
+421 901 711 706,
e-mailu info@autolekaren.sk nebo pomocí liveChat v pravém spodním rohu stránky.


Přidat komentář

Komentáře (0)

Zatím žádné.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook