sk cz

Autodilypro - autodíly všech značek

Nákupní košík

0x   |   0,00 Kč

Výhody a nevýhody uspořádání hnacího agregátu a poháněné nápravy

Blog > Výhody a nevýhody uspořádání hnacího agregátu a poháněné nápravy

12.02.2017

Výhody a nevýhody uspořádání hnacího agregátu a poháněné nápravy

Koncepci osobních automobilů určuje především umístění hnacího agregátu a poháněcí nápravy. Z nich vycházejí rozměry automobilu, rozložení jeho hmotnosti, jízdní vlastnosti a parametry zajišťující pohodlí pro cestující. Osobní automobily jsou charakterizovány pohonem jedné nebo obou náprav. Klasická koncepce tak, jak se V rozhodující míře více než půl století používala v konstrukci osobních automobilů, je na obrázku č.1. Vyznačuje se společnou skříní spojky s převodovkou, která je spojovacím kloubovým hřídelem spojena s rozvodovkou zadní hnací nápravy. Vozidlo s takovým uspořádáním má při částečném zatížení obvykle zhoršené trakční vlastnosti. Příznivé ší rozložení hmotnosti je při uspořádání, které má převodovku přesunutou k zadní hnací nápravě. (Tento typ uspořádání nejčastěji využívá automobilka BMW)

Obrázek č.1. - Klasické uspořádání motoru a poháněné nápravy

VÝHODY:

  - Dobrá řiditelnost, stabilita v zatáčkách

- Malá citlivost na boční vítr

- Dobré trakční vlastnosti při plném zatížení

- Jednoduchá přední náprava

- Dostatečně zatížené řízená kola

- Možnost použití dlouhého řadového motoru

- Dobrá přístupnost k motoru při údržbě

- Rovnoměrné opotřebení pneumatik

- Účinné náporové chlazení, jednoduché topení

- Účinný výfuk

- Možnost dlouhého zavazadlového prostoru

 

NEVÝHODY

  - Horší trakční vlastnosti nezatíženého vozu

- Přetížení přední nápravy při brzdění

- Větší hmotnost vozidla

- Dlouhý spojovací hřídel kardan - zdroj hluku, vibrací

- Tunel v podlaze

PŘEDNÍ POHON

V začátcích stavby automobilů s předním pohonem s podélně uloženým motorem se používaly sdružené agregáty, například podle schématu na obr.č.2 .Toto uspořádání bylo výhodné při použití šikmých hnacích hřídelů, skloněných nebo vidlicových motorů.

obrázek č.2 Přední pohon motor v předu pohon přední nápravy (nejběžnější uspořádání motoru a poháněné nápravy)

U automobilů nižších objemových tříd se většinou používají agregáty uložené napříč. Mají malé prostorové nároky a umožňují nejlepší využití zastavěného objemu. Obr.č.3

obrázek č.3 Motor v předu uložený napříč pohon přední nápravy

výhody:

-dobrá směrová dynamika

-Malé citlivost na boční vítr

příznivě rozložení hmotnosti, dobré trakční vlastnosti

-Malé hmotnost vozidla

-Lepší využití prostoru

-velký rozvor, vysoký jízdní komfort

-jednoduchá zadní náprava

hladká podlaha

-dobré chlazení, topení

-účinný výfuk

nevýhody:

-horšie trakční Vlastnosti užitkových aplikací

-komplikovaná přední náprava

-Velké síly v řízení

-Vysoké opotřebení předních pneumatik

-Vyšší hluk, vibrace

ZADNÍ POHON

K pohonu zadní nápravy vzadu umístěným hnacím agregátem lze použít v podstatě všechny varianty hnacích agregátů. Nejčastěji se používalo uspořádání agregátu podle schématu na obr. č.4 Zmírnit některé nedostatky vzadu umístěného agregátu umožňují řešení s plochým motorem. Použití plochého motoru vyhovuje stavbě užitkových aplikací s přijatelnou výškou podlahy, ale se ztíženým přístupem k motoru.

obrázek č.4 Motor v zadu pohon zadní nápravy

výhody:

- Výborné trakční vlastnosti

- Vhodné rozložení hmotnosti při brzdění

- Lehké řízení

- Žádný nebo malý tunel

- Vhodné řešení z hlediska hluku

nevýhody:

- Horší vlastnosti z hlediska směrové dynamiky

- Špatné využití prostoru

- Nerovnoměrné opotřebení pneumatik

- Problémy s umístěním palivové nádrže

- Dlouhé ovládací mechanismy

- Teplotně velmi namáhaný tlumič výfuku

- Obtížně řešitelné užitkové aplikace

POHON OBOU NÁPRAV

U osobních automobilů se pohon obou náprav s kolovým vzorcem 4x4 vyskytoval původně pouze při terénních vozech.

V posledním dvacetiletí se začal využívat i na silničních automobilech, kde umožňuje:

 -dosiahnuť výborné dynamické vlastnosti,

 -dosiahnuť rychlejší jízdu vozidla v zatáčkách rozdělením hnací síly

 -použít jednoduchou protiblokovací soustavu při použití samosvorných diferenciálů V hnacích nápravách.

 

První konstrukce byly odvozeny od klasické koncepce, s vypínatelným předním pohonem. Toto uspořádání se používá při terénních vozech.

Později se trvalý pohon odvodil z předního pohonu (vozidla AUDI QUATRO, LANCIA DELTA INTEGRALE).

V našem eshopu určitě najdete Premiové autodíly za nejlepší ceny na trhu pro všechny značky automobilů jako:

Autodíly ŠKODA, Autodíly AUDI,Autodíly  BMW, Autodíly ALFA ROMEO, Autodíly CHEVROLET, Autodíly DACIA, Autodíly CHRYSLER, Autodíly CITROEN, Autodíly DAEWOO, Autodíly DAIHATSU, Autodíly FIAT, Autodíly FORD, Autodíly HONDA, Autodíly HYUNDAI, Autodíly INFINITI, Autodíly ISUZU, Autodíly JAGUAR, Autodíly JEEP, Autodíly KIA, Autodíly LADA, Autodíly LANCIA, Autodíly LAND ROVER, Autodíly LEXUS , Autodíly MAZDA, Autodíly MERCEDES, Autodíly MINI, Autodíly MITSHUBISHI, Autodíly NISSAN, Autodíly OPEL, Autodíly PEUGEOT, Autodíly PORSCHE, Autodíly RENAULT, Autodíly ROVER, Autodíly SAAB, Autodíly SEAT, Autodíly SMART, Autodíly SANGYONG, Autodíly SUBARU, Autodíly SUZUKI, Autodíly TOYOTA, Autodíly VOLVO, Autodíly VW a iné

Pokud byste něco nevěděli najít případně ověřit vhodnost použití dílu, můžete se obrátit na našich školení operátorů buď přes email info@autolekaren.sk, pomocí online chatu v pravém dolním rohu nebo telefonicky +421 901 711 706. Těšíme se na spolupráci.

Přidat komentář

Komentáře (0)

Zatím žádné.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook