Nákupní košík
0x | 0,00 Kč
Nákupní košík
0x | 0,00 Kč
0x | 0,00 Kč
0x | 0,00 Kč
17.01.2017
Filtr pevných částic (angl. Diesel Particulate Filter zkráceně DPF) je zařízení určené k filtraci pevných částic nebo sazí z výfukových
plynů vznětového motoru. Filtr pevných částic obvykle odstraní 85% nebo více sazí, za určitých podmínek může
dosáhnout efektivity téměř 100%.
Existují filtry, které jsou na jedno použití a po "naplnění" popelem se mění za nové. Jiné jsou navrženy tak, aby spálili nahromaděné
částice jednak pasivní (pomocí jednoho katalyzátoru), nebo aktivními prostředky. K těm patří například ohřívání filtru pevných částic
na spalovací teplotu pomocí paliva; naprogramování motoru na dobu, kdy je filtr plný způsobem, který zvyšuje teplotu výfukových plynů
aby vzniklo vyhoření sazí; produkce vysokého množství NOx aby se dosáhlo oxidace nahromaděného popela, případně prostřednictvím
jiných metod. Tento proces je známý jako "regenerace filtru".
Čištění se rovněž považuje za součást pravidelné údržby, a musí být provedeno opatrně, aby nedošlo k poškození filtru. Porucha vstřikovačů
paliva nebo turbokompresorů má za následek kontaminaci filtru surovou naftou nebo motorovým olejem;
tehdy se může vyžadovat případné mechanické čištění.
Filtr pevných částic byl vyvinut hlavně pro městský cyklus provozu vozidla, kdy má motor nejvyšší produkci sazí. Proces regenerace probíhá
ve vyšších a konstantních rychlostech, což obecně není možné dosáhnout ve městě. Vozidla jedoucí výhradně při nízkých otáčkách a rychlostech
městské dopravy mohou vyžadovat periodické výjezdy vyšší rychlostí mimo města, aby se dokázal filtr pevných částic vyčistit.
Pokud řidič ignoruje varovné světlo a jezdí příliš dlouho s vozem v městském cyklu, nemusí regenerace filtru pevných částic proběhnout
správně a regenerace pokračuje opakovaně. To většinou vede k takové poruše filtru pevných částic, kdy je nutná jeho výměna.
FAP filtr
Francouzská automobilka PSA využívá odlišnou technologii spalování částic. Do nádrže je automaticky při každém tankování
přidávané aditivum. Aditivum obsahuje látku cerín. Toto aditivum zajišťuje dokonalejší spálení částic při nižších teplotách, jako je tomu
v klasických DPF filtrech a tak snížit zátěž pro motor a výfukové potrubí. Pro FAP filtr je to přibližně 450 ° C oproti 600 ° C při DPF.
Teplota výfukových spalin se zvyšuje takzvaným "pátým taktem", post vstřikováním paliva do výfukového potrubí.
Životnost filtru FAP je závislá od možností regenerace, zpravidla 80 000-260 000 kilometrů. Aditivum vystačí přibližně na 200 000 kilometrů,
kdy je doporučeno ho doplnit. Cerín je vysoce karcinogenní látka která se nespaluje, zůstává zachycena ve filtru FAP a provozem ho po
čase ucpe a znefunkční.
Materiály používané při výrobě
Existuje několik materiálů, ze kterých se vyrábí těleso DPF filtru. Nejpoužívanější je keramické sítko, které používají přímo i výrobci
automobilů, respektive jejich dodavatelé z prvovýroby. Hlavní materiál tvoří Kordierit (Cordier) což je v podstatě křemičitan
hliníku a manganu. Teplota tání tohoto materiálu je cca 1200 ° C. Nevýhodou tohoto materiálu je, že při ucpání DPF filtru může dojít
k tavení sítka a k následnému ucpání. Dalším problémem může být mechanické poškození nebo rozbití sítka nárazům.
Toto poškození je vzácné, jelikož se jedná o tvrdý materiál.
Kovové sítko je pomalu z výroby vytlačovány. Je tvořeno velmi drobným speciálně upraveným plechem, povrch tohoto plechu tvoří
slitiny drahých kovů. Účinnost tohoto materiálu v DPF filtrech je cca o 3-5% nižší než u originálu.
Novinkou používanou při výrobě DPF filtrů je materiál SiC. Je to sloučenina křemíku a karbidu. Materiál je vyráběn jako prášek, přičemž
vázáním pomocí tepla z něj vznikne keramika. Je velmi pevný a vytrvalý, proto má široké použití v průmyslu. U tohoto materiálu je teplota
tání až 2700 ° C. Výrobce dokonce udává, že tento materiál je druhý co se týče tvrdosti za diamantem. Tato technologie je postupně zaváděna,
proto ještě v nabídce nejsou PDF filtry z tohoto materiálu pro všechna vozidla. Nevýhodou tohoto materiálu je vysoká cena.
Pozitiva DPF filtrů
- Snížení emisí pevných částic NOx a jiných složek emisí, například CO2.
- Výfukový systém je po dobu funkčnosti téměř bez zápachu a viditelných sazí.
- Emise jsou spalovány zpravidla při rychlosti vyšší než 60 km/h, převážně mimo městských částí.
- Automobil splňuje náročnější emisní normy.
Negativa DPF filtrů
- Omezená životnost filtru a zvýšené výdaje spojené s jeho poruchovostí / provozem.
- Využívání paliva při regeneračním cyklu zvyšuje spotřebu paliva.
- Postupným zanášením filtru stoupá jeho odpor vůči výfukovým plynům a zvyšuje spotřebu paliva.
- Zvýšená spotřeba paliva produkuje další částice NOx, které musí filtr spálit.
- Krátká životnost v městském cyklu. V městském cyklu a při krátkých trasách neproběhne regenerace správně, nebo úplně.
Filtr se znehodnotí mnohem dříve než při dálničním a mimoměstském provozu.
- Zvýšená teplota výfukového potrubí a zvýšený odpor výfukového potrubí, má negativní dopad na komponenty motoru a jejich životnost.
- Post vstřikování paliva, zvyšuje počet pracovních cyklů vstřikovače paliva a tím snižuje jeho životnost
- Trvalá závada filtru může poškodit nebo bránit spuštění motoru
Jak pracuje DPF filtr
Ceny DPF filtrů
I díky nám ceny DPF filtrů klesají. Je to způsobeno zejména tím, že naše společnost odebírá DPF filtry značek
BOSAL, WALKER, ASSO, JMJ přímo z výroby.
Nejlevnější DPF filtry jsou většinou od zmíněného výrobce JMJ avšak kvalitovo se dotahují na těch dražších výrobců
takže se nemusíte bát že by s Vaším vozidlem nespolupracoval.
#DPF Filtr #FAP filtr #filter pevných částic # nejlevnější DPF filtry #BOSAL #WALKER #ASSO #JMJ
Pokud byste něco nevěděli najít případně ověřit vhodnost použití dílu, můžete se na nás obrátit buď přes
email info@autolekaren.sk, pomocí online chatu v pravém dolním rohu nebo telefonicky +421 901 711 706.
Těšíme se na spolupráci.
13.03.2022 16:00
30.05.2019 01:54
08.05.2019 23:03
26.04.2019 15:39
26.11.2017 16:25
18.01.2017 14:05
18.01.2017 13:26