Nákupní košík
0x | 0,00 Kč
Nákupní košík
0x | 0,00 Kč
0x | 0,00 Kč
0x | 0,00 Kč
14.02.2017
Náprava je nosný prvek, jehož prostřednictvím jsou dvě protilehlé kola vozidla zavěšeny na nosné konstrukci nebo na nosných částech podvěsu.
Nápravou rozumíme ty nosné části, které přenášejí:
-hmotnost vozidla a nákladu na kola,
-hnací síly při jízdě vozidla,
-brzdné síly při brzdění vozidla,
-odstredivé síly při jízdě vozidla zatáčkou a síly vznikající vlivem bočního větru.
Nárazy a síly působící na kola a nápravy při jízdě po nerovné vozovce se přenášejí na rám (karoserii), zvyšují mechanické namáhání celého vozidla
a znepříjemňují jízdu cestujícím. Z tohoto hlediska není tuhá náprava nejvhodnější, neboť zvyšuje poměr neodpružené hmoty vozidla k odpružené a
zvětšuje podíl nárazu přenášen na rám či karoserii.
Při návrhu náprav jsou proto důležité tyto hlavní zásady:
1. Neodpružené hmoty, na které působí přímý náraz, mají být co nejmenší. Kolo se proto upevňuje k vozidlu pokud možno malým počtem lehkých dílů.
I to je důvod rozšíření kol ze slitin lehkých kovů, lehčích kotoučových brzd, případně umístění brzd na hnacích kolech po stranách diferenciálu
pevně spojeného s karoserií.
2. Pružina má pohltit maximum energie vzniklé nárazem a co nejmenší její část přenášet na rám a karoserii vozidla. Proto je v praxi nejvhodnější
velký zdvih kola a při dostatečném předpětí malá tuhost pružících elementů, která se na konci zdvihu progresivně zvyšuje (např. "Měkká" pružina,
doplněná hydraulickým progresivním tlumičem zdvihu, resp. gumovými dorazy nebo stále častéjší pružina s progresivní tuhosťou).
3. Spojení s rámem nebo karoserií musí navíc zaručovat přesné a dostatečně tuhé vedení všech kol, bez ohledu na velikost sil působících od vozovky,
setrvačných sil při akceleraci a brzdění, i ostatních vodorovných sil a kroutících momentů působících mezi koly a vozidlem, jakož i bez ohledu na
vytočení předních kol.
Tyto zásady vedly k výraznému zdokonalování tuhých náprav, k vývoji dělených náprav se dvěma výkyvnými polnápravami a k nezávislému zavěšení kol.
Rozdělení náprav
Podle funkce rozeznáváme nápravy:
HNACÍ - přenášejí moment motoru na hnací kola vozidla. Mohou to být nápravy přední, zadní, případně obojí nebo zdvojené.
SUNUTÉ (HNANÉ) - nepřenáší se na ně točivý moment od motoru, mají jen nosnou, případně řídící funkci.
ŘÍDÍCÍ - umožňují vychylováním kol měnit směr jízdy vozidla. Na přívěsech například umožňují změnu směru jízdy vychylováním nápravy jako celku kolem
svislé osy.
Podle konstrukce známe nápravy:
PEVNÉ (ZÁVISLÉ ZAVĚŠENÍ)
Tuhé celistvé - kola jsou uložena na mostě nápravy, který tvoří pevný dutý nebo plný nosník
Tuhé skládané - kola jsou uložena na vícedílný sešroubování mostě. Patří sem zejména hnací nápravy terénních a těžkých vozidel.
Výkyvné (NEZÁVISLÉ ZAVĚŠENÍ)
Kola jsou zavěšeny samostatně, prostřednictvím prvků přichycených na nosnou konstrukci vozidla. Vychýlení kola na jedné straně nápravy neovlivní pohyb kola
na druhé straně nápravy