sk cz

Autodilypro - autodíly všech značek

Nákupní košík

0x   |   0,00 Kč

Nápravy vozidel

Blog > Nápravy vozidel

14.02.2017

Nápravy vozidel
Náprava je nosný prvek, jehož prostřednictvím jsou dvě protilehlé kola vozidla zavěšeny na nosné konstrukci nebo na nosných částech podvěsu.

Nápravou rozumíme ty nosné části, které přenášejí:

-hmotnost vozidla a nákladu na kola,

-hnací síly při jízdě vozidla,

-brzdné síly při brzdění vozidla,

-odstredivé síly při jízdě vozidla zatáčkou a síly vznikající vlivem bočního větru.


Nárazy a síly působící na kola a nápravy při jízdě po nerovné vozovce se přenášejí na rám (karoserii), zvyšují mechanické namáhání celého vozidla 
a znepříjemňují jízdu cestujícím. Z tohoto hlediska není tuhá náprava nejvhodnější, neboť zvyšuje poměr neodpružené hmoty vozidla k odpružené a
zvětšuje podíl nárazu přenášen na rám či karoserii.

Při návrhu náprav jsou proto důležité tyto hlavní zásady:

1. Neodpružené hmoty, na které působí přímý náraz, mají být co nejmenší. Kolo se proto upevňuje k vozidlu pokud možno malým počtem lehkých dílů. 
I to je důvod rozšíření kol ze slitin lehkých kovů, lehčích kotoučových brzd, případně umístění brzd na hnacích kolech po stranách diferenciálu
pevně spojeného s karoserií. 2. Pružina má pohltit maximum energie vzniklé nárazem a co nejmenší její část přenášet na rám a karoserii vozidla. Proto je v praxi nejvhodnější
velký zdvih kola a při dostatečném předpětí malá tuhost pružících elementů, která se na konci zdvihu progresivně zvyšuje (např. "Měkká" pružina,
doplněná hydraulickým progresivním tlumičem zdvihu, resp. gumovými dorazy nebo stále častéjší pružina s progresivní tuhosťou). 3. Spojení s rámem nebo karoserií musí navíc zaručovat přesné a dostatečně tuhé vedení všech kol, bez ohledu na velikost sil působících od vozovky,
setrvačných sil při akceleraci a brzdění, i ostatních vodorovných sil a kroutících momentů působících mezi koly a vozidlem, jakož i bez ohledu na
vytočení předních kol. Tyto zásady vedly k výraznému zdokonalování tuhých náprav, k vývoji dělených náprav se dvěma výkyvnými polnápravami a k ​​nezávislému zavěšení kol.

Rozdělení náprav


Podle funkce rozeznáváme nápravy:


HNACÍ - přenášejí moment motoru na hnací kola vozidla. Mohou to být nápravy přední, zadní, případně obojí nebo zdvojené.


SUNUTÉ (HNANÉ) - nepřenáší se na ně točivý moment od motoru, mají jen nosnou, případně řídící funkci.


ŘÍDÍCÍ - umožňují vychylováním kol měnit směr jízdy vozidla. Na přívěsech například umožňují změnu směru jízdy vychylováním nápravy jako celku kolem
svislé osy.


Podle konstrukce známe nápravy:


PEVNÉ (ZÁVISLÉ ZAVĚŠENÍ)


Tuhé celistvé - kola jsou uložena na mostě nápravy, který tvoří pevný dutý nebo plný nosník



Tuhé skládané - kola jsou uložena na vícedílný sešroubování mostě. Patří sem zejména hnací nápravy terénních a těžkých vozidel.


Výkyvné (NEZÁVISLÉ ZAVĚŠENÍ)


Kola jsou zavěšeny samostatně, prostřednictvím prvků přichycených na nosnou konstrukci vozidla. Vychýlení kola na jedné straně nápravy neovlivní pohyb kola

na druhé straně nápravy

 


Přidat komentář

Komentáře (0)

Zatím žádné.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook